Woordherhaling: SEO is toch gewoon 100 x hetzelfde woord herhalen?

Kees Lamper

Woordherhaling SEO

Woordherhaling is nog altijd erg populair in webteksten. Wij snuffelen dagelijks rond op veel verschillende websites. Hierbij komen we toch nog regelmatig webteksten tegen waarin woordherhaling de absolute hoofdrol speelt. Wij klikken dan snel weg en kijken eigenlijk niet verder dan die landingspagina. Kwaliteit hoeven we immers niet te verwachten..

Maar SEO draait toch om woordherhaling?

We krijgen zelf nog vaak aanvragen voor SEO-teksten waarbij de opdrachtgever een hele briefing heeft opgesteld. In deze briefing valt dan te lezen dat woordherhaling een rol moet spelen. Laatst kregen wij het volgende te horen: ‘Wij zijn goed op de hoogte van SEO, dus wij zien graag [keyword] in de titel en in alle subkoppen. Daarnaast natuurlijk ook nog wat in de tekst. Uiteindelijk moet [keyword] zo’n 3-4% van de tekst vormen.’

Hoe reageer je hierop? Woordherhaling is verleden tijd. Keyword density is ‘dood’. Je kunt natuurlijk lastig zeggen dat iemand blijkbaar helemaal niet op de hoogte van SEO is, maar wij hebben wel op een nette manier overgebracht dat de betreffende techniek ‘wat verouderd is’.

Woordherhaling is enkel storend

In de SEO-teksten van 2010 zagen we inderdaad veel woordherhaling. Toen werkte woordherhaling nog. Maar, we leven nu in 2017 en SEO is niet meer wat het geweest is. Is SEO moeilijker geworden? Ja, in zekere zin wel. Anderzijds is het ook een opluchting dat woordherhaling geen rol meer speelt. Wij schreven in die tijd weleens SEO-teksten met de zoekterm ‘Buitenschilder gezocht’. Ga dat maar eens 10 x herhalen in een tekst van 250 woorden die wel leesbaar moet blijven! Je kunt je voorstellen dat dat niet bepaald meevalt.

Wij zijn er dan ook wel blij mee dat woordherhaling geen eis meer is op het gebied van SEO. Tegenwoordig is SEO veel meer dan voorheen. Er zijn meer regeltjes, eisen en aandachtspunten. Toch werkt het zonder die woordherhaling zoveel prettiger! Waarom? Omdat je nu mooie, kwalitatief hoogwaardige en waardevolle SEO-content kunt schrijven. SEO-content met woordherhaling was enkel storend. Je kon nu niet bepaald trots zijn op je werk!

Waar moet een SEO-tekst dan wel aan voldoen?

Als woordherhaling niet meer werkt, wat werkt dan wel? Er zijn heel veel zaken waar je rekening mee kunt houden bij het schrijven van SEO-teksten. Eén van de belangrijkste dingen die je echt mee moet geven aan een SEO-tekst is waarde. Dit is direct ook het belangrijkste verschil met SEO-teksten van 2010. In die teksten stond woordherhaling centraal en de rest van de inhoud was eigenlijk niet zo belangrijk. In de SEO-teksten van 2017 is het belangrijk om waardevolle inhoud te creëren, waarin je rekening houdt met keywords. Je draait het in feite een beetje om. Hieronder vind je nog enkele tips:

  • Kies een focus keyword en neem deze op in je titel, in enkele subtitels en in je meta description. Zorg er daarnaast voor dat dit keyword 1 x in de eerste 25 woorden van de tekst staat en 1 x in de laatste 25 woorden van de tekst.
  • Bepaal twee of drie ondersteunende keywords die aan je focus keyword gerelateerd zijn. Je kunt deze woorden herhalen in de tekst, in lichte mate wel te verstaan.
  • Zorg ervoor dat de tekst er heel natuurlijk uitziet en vooral heel prettig te lezen is. Je schrijft SEO-teksten tegenwoordig voor de lezer en niet voor de zoekmachine.
  • Maak je URL zoekmachinevriendelijk. In de meeste gevallen is de URL standaard aan de lange kant. Dit kun je heel gemakkelijk wijzigen in een kortere en duidelijkere URL.
  • Maak de titel langer dan enkel je zoekterm. Voorheen hadden SEO-teksten een titel die uitsluitend bestond uit de zoekterm, zoals bijvoorbeeld ‘fiets kopen’. Met een dergelijke titel kom je nergens meer. Probeer je titel uit te breiden en doe dit het liefst met modifiers. Dit zijn woorden zoals: tips, goedkoop, gratis, ervaringen, beoordelingen, handleiding.
  • Gebruik H1, H2 en H3. Het is goed om de titel in H1 te zetten. Vaak is dat al standaard het geval in je CMS. Zet de koppen van je paragrafen in H2. Gebruik je binnen je paragrafen alinea’s met subtitel? Plaats deze dan in H3.
  • Gebruik interne en externe links. Interne links zijn linkjes naar webpagina’s op je eigen website en externe links zijn linkjes naar websites van anderen. Het is goed om hierbij vooral te kiezen voor grotere en populaire websites waarvan je zeker weet dat ze over 5 jaar nog steeds bestaan. Denk bijvoorbeeld aan Wikipedia of InfoNu. Dit voorkomt dat je snel met dode links komt te zitten.
  • Schrijf veel tekst. Oude SEO-teksten hoefden maar zo’n 250 woorden lang te zijn. Hiermee red je het tegenwoordig niet meer. Ga voor minimaal 500 woorden en liever nog veel meer. Wel moet je ervoor zorgen dan de content echt waardevol is. Ga dus niet nutteloze inhoud toevoegen om meer woorden te krijgen.
  • Vul de alt-tekst van afbeeldingen in. Google is een slimme zoekmachine, maar deze heeft geen ogen. Dit wil zeggen dat Google niet daadwerkelijk kan zien wat er op een afbeelding staat. Je moet dit dus aan Google vertellen, zodat de zoekmachine je afbeelding mee kan nemen in de rankings. Hier is de alt-tekst voor bedoeld.
  • Waarschijnlijk een overbodige tip: zorg voor een responsive webdesign. Een groot deel van je online bezoekers gebruikt een smartphone of tablet om je website te bekijken. Je website werkt op deze mobiele devices alleen goed wanneer je een responsive webdesign hebt.
  • Zorg dat de laadtijd acceptabel blijft. Grote afbeeldingen of video’s zorgen voor een verlenging van de laadtijd van je webpagina. Dit heeft een negatief effect op je ranking.

Slechts een greep uit de aandachtspunten

Bovenstaande SEO-tips zijn slechts een greep uit de aandachtspunten waar je tegenwoordig rekening mee kunt houden tijdens het schrijven van SEO-content. Ga je zelf je SEO-teksten schrijven? Zorg er dan voor dat je echt goed op de hoogte bent van wat er anno 2024 van een SEO-tekst wordt verwacht.

Denk je er nog steeds makkelijk vanaf te komen door gewoon 100 x hetzelfde woord te herhalen om hoog in Google te komen? Dan heb je echt pech. Het wordt eerder afgestraft dan dat je er iets mee wint. Als jij wilt scoren met SEO, begin dan met de gedachte dat SEO eigenlijk helemaal niets meer te maken heeft met woordherhaling.

Kees Lamper
Laatste berichten van Kees Lamper (alles zien)