Search Engine Optimalisation? SEO Foutjes!

Kees Lamper

SEO

Search Engine Optimalisation is een zoekterm die 100 tot 1.000 keer per maand in de Nederlandse versie van Google wordt ingevoerd. Toch zijn er maar weinig websites die informatie bieden over Search Engine Optimalisation, want de concurrentie op de zoekterm is laag. Gek? Helemaal niet! Met dit mooie voorbeeld willen wij ons blog vandaag beginnen. We gaan het hebben over de 5 meest gemaakte SEO foutjes!

1. Search Engine Optimalisation bestaat niet!

Maandelijks maken 100 tot 1.000 Nederlanders een SEO-foutje door in Google te gaan zoeken naar informatie over Search Engine Optimalisation. Een logische fout, dat wel. In het Nederlands hebben we het namelijk over zoekmachineoptimalisatie. Wij Nederlanders hebben de eigenschap om Nederlandse woorden te vertalen naar het Engels op een manier die voor ons gewoon heel logisch klinkt. ‘Optimalisation’ klinkt eigenlijk heel logisch als vertaling van het woord ‘optimalisatie’.

Zo kom je dus al snel op Search Engine Optimalisation uit. Het punt is dat optimalisatie niet ‘optimalisation’ is in het Engels, maar ‘Optimization’. SEO staat voor Search Engine Optimization. Search Engine Optimalisation, hoe logisch het misschien ook klinkt, bestaat dus helemaal niet!

2. Keywords op uitsluitend de vaste webpagina’s

Nog veel websites hebben enkel vaste pagina’s. Dit zijn dus de webpagina’s die we kennen onder titels zoals Over Ons, Onze Diensten en Contact. Wanneer er dan gevraagd wordt of er aandacht is besteed aan SEO, dan wordt er vaak volmondig JA gezegd. Natuurlijk kan het zijn dat er in de teksten op de vaste pagina’s rekening is gehouden met keywords, maar dit is weinig effectief.

Webteksten op vaste pagina’s zijn over het algemeen kort, zoals bezoekers dat ook graag zien. Hierdoor zijn er óf te weinig keywords aanwezig om echt effect te hebben óf te veel keywords aanwezig, waardoor de tekst slecht leesbaar is. Dit doet je website natuurlijk ook geen goed. Hier komt nog bij kijken dat er vaak meerdere keywords zijn verzameld op een enkele webpagina.

Beter is het om één keyword de hoofdrol te laten spelen, zodat er een webpagina ontstaat die echt over één onderwerp gaat. Duidelijk, goed leesbaar en informatief. Dit kan eigenlijk niet op een vaste pagina. Hier is de berichtenpagina voor. Blogs zijn ideaal om prettig leesbare content te creëren om één keyword heen. Een ervaren tekstschrijver van blogs zal hier dan ook altijd rekening mee houden. Als je een blogabonnement zou afsluiten, dan zou je erop moeten kunnen rekenen dat ieder nieuw blogartikel slechts één keyword centraal heeft staan. Deze wordt vervolgens aangevuld met ondersteunende keywords.

3. Ieder keyword een alinea, of andersom

Wat we ook vaak zien is dat er één keyword per alinea wordt gebruikt. We kunnen ook zeggen dat iedere alinea op een webpagina is gereserveerd voor één keyword. Wanneer er een tekst van 5 alinea’s wordt gecreëerd, dan zijn er dus 5 keywords die centraal staan. Dit zijn er 4 te veel. Het resultaat is een webpagina met content waarvan het onderwerp totaal niet duidelijk is en waarvan je ook weinig mag verwachten op het gebied van SEO. Wil je 5 verschillende onderwerpen bespreken, bijvoorbeeld omdat je 5 goede keywords hebt gevonden die je wilt gebruiken om je website beter te laten ranken? Dan is het verstandig om er ook gewoon 5 teksten van te maken. Maak er gewoon 5 mooie blogartikelen van!

4. De blauwe tekst met zwarte woorden

Vorige week nog kwam er een verzoek bij binnen om een tekst te schrijven van 300 woorden, waarin 10 productlinks verwerkt moesten worden. De producten moesten met volledige naam worden vermeld. Wij hebben de betreffende producten eens bekeken. De gemiddelde productnaam bestond uit 3 woorden. Er werd dus eigenlijk gevraagd om een tekst van 300 woorden en 10% van die tekst moest uit linkjes bestaan. Dat is een absolute ‘no-go’. Overdrijven met linkjes, intern of extern, helpt je niet verder. Sterker nog, voor de lezer is het ontzettend irritant als een groot deel van de tekst blauw ziet door al die linkjes. Natuurlijk kun je linkjes gebruiken, maar kies ze zorgvuldig uit en plaats er niet te veel in een relatief korte tekst.

5. ‘Deze fiets fietst beter dan fietsen waarop je moet fietsen alsof…’

Keywords gebruiken is goed, maar de lezer moet niet het idee krijgen dat deze keywords leest met hier en daar een ander woord ertussen. Je moet je inhouden als het om keywords gaat. Het is totaal nutteloos om een tekst van 150 woorden te voorzien van 20 (nagenoeg) gelijke keywords. Voorheen was het inderdaad zo dat je hoog kon ranken als je lekker veel keywords in de strijd gooide, maar deze tijd is allang voorbij.

Houd je altijd voor dat een tekst vooral goed, leuk of informatief moet zijn om te lezen. Je schrijft altijd op de eerste plaats voor de lezer en pas op de tweede plaats voor de zoekmachine. Als jij voor de lezer schrijft, dan vindt de zoekmachine je namelijk vanzelf ook een stukje interessanter.

Kees Lamper
Laatste berichten van Kees Lamper (alles zien)