Pinterest promoted pins, wat zijn dat?

Kees Lamper

Promoted pins

Promoted Pins hebben zeker aandacht nodig als jij als ondernemer wilt focussen op Pinterest marketing. Pinterest is een platform met rijke mogelijkheden voor ondernemers. Je kunt diverse soorten pins inzetten voor je bedrijf. Zo kun je kiezen voor gratis mogelijkheden voor je Pinterest marketing, maar er zijn ook betaalde opties. De Promoted Pins vallen onder de betaalde pins. Wij vertellen je meer over deze specifieke soort pins.

Daarnaast laten wij je natuurlijk zien waarom de Promoted Pins zeker thuis horen in jouw Pinterest marketing strategie.

Wat zijn Promoted Pins precies?

Laten we bij het begin beginnen, want wat zijn Promoted Pins nu precies? Promoted Pins vormen hét advertentieplatform op Pinterest. Het zijn betaalde Pinterest advertenties. In de home feed (de tijdlijn van Pinterest) vindt je de pins van bedrijven, merken, producten en diensten en vrienden die je volgt. Deze home feed word aangevuld door de pins van adverteerders op Pinterest. Deze pins heten Promoted Pins. Voor bedrijven zijn Promoted Pins dé betaalde vorm om pins onder de aandacht te brengen van de gebruikers. De pins worden op drie plaatsen op Pinterest getoond, namelijk:

  • In de smart feed
  • Tussen de zoekresultaten
  • In de gerelateerde (categorie) pins feed

Nederlandse ondernemers hebben vrij lang moeten wachten op de optie om Promoted Pins in te zetten binnen de Pinterest marketing strategie. Pinterest maakte in 2013 al een begin met de ontwikkeling van de Promoted Pins en in datzelfde jaar vonden de eerste tests al plaats. Amerikaanse ondernemers mochten uiteindelijk als eerst aan de slag met de Promoted Pins.

Op 1 januari 2015 kwam de optie in de Verenigde Staten beschikbaar. In 2016 konden Britse en Canadese ondernemers Promoted Pins inzetten en Australië, Nieuw-Zeeland en Ierland konden begin 2017 kennismaken met deze pins. Pas in april 2019 kwamen de Promoted Pins ook in Nederland beschikbaar, waardoor nog lang niet alle ondernemers er goed bekend mee zijn.

Waarom gebruik maken van Promoted Pins voor Pinterest marketing?

Ondernemers kunnen Pinterest marketing op veel verschillende manieren aanpakken. Het is vooral belangrijk dat de gekozen strategie optimaal past bij jouw bedrijf en jouw specifieke doelgroep. De Promoted Pins zijn eigenlijk voor ieder bedrijf zeer nuttig en dit alleen al is een goede reden om Promoted Pins toe te voegen aan je strategie voor Pinterest marketing. Natuurlijk zijn er meer interessante redenen om Promoted Pins in te zetten. Hieronder vind je 5 van deze redenen.

1. Pinterest focust op Promoted Pins

Uiteindelijk is het natuurlijk Pinterest die bepaalt hoe en wanneer pins worden getoond. Het platform zorgt ervoor dat Promoted Pins meer aandacht krijgen dan bijvoorbeeld Rich Pins van ondernemers. Waarom? Omdat Pinterest geld verdient met de Promoted Pins. Hoe succesvoller een Promoted Pin is, hoe meer dat Pinterest oplevert. Pinterest helpt zichzelf door jouw gepromote pins succesvol te maken.

2. Promoted Pins zijn natuurlijk

Een heel belangrijk voordeel van gepromote pins is wel dat zij heel natuurlijk zijn. Deze pins worden opgenomen door de gewone omgeving van Pinterest. Dit zorgt ervoor dat de Pinterest advertenties niet storend zijn voor de gebruikers van het platform. Sterker nog, in veel gevallen weten gebruikers het niet wanneer zij op een Promoted Pin klikken.

3. Weergave op basis van zoekopdracht

Promoted Pins worden op verschillende manieren weergegeven binnen Pinterest. Op de eerste plaats worden deze pins in de homefeed weggezet. Daarnaast verschijnen ze ook op basis van de zoekopdracht. Wanneer je bij gebruik van de zoekbalk op ‘Product Pins’ klikt, dan worden de Promoted Pins ook naar voren gebracht. Hierdoor bereiken Pinterest campagnes meer mensen dan campagnes op bijvoorbeeld Facebook. Wanneer we de vergelijking trekken, dan zien we dat de CPM op Facebook een kleine euro hoger ligt dan de CPM op Pinterest. De CPC ligt bij Pinterest maar liefst 94 procent lager dan bij Facebook.

4. Promoted Pins bieden groeimogelijkheden

In veel andere landen kunnen ondernemers de Promoted Pins al jarenlang inzetten binnen de Pinterest marketing strategie. Ons land is wat dat betreft achtergebleven en, vreemd genoeg, levert dit een belangrijk voordeel op voor ondernemers die er nu mee aan de slag gaan. Juist omdat de gepromote pins nog relatief nieuw zijn is er veel ruimte voor groei.

5. Gepromote pins zijn financieel voordelig

Betaalde advertenties vragen nu eenmaal om een investering. Wanneer we kijken naar adverteren op sociale kanalen, en deze tarieven vergelijken met de Promoted Pins op Pinterest, dan zien we dat de gepromote pins financieel voordeel bieden. Je hebt geen groot budget nodig om goed voordeel te halen uit de Promoted Pins.

Soorten Promoted Pins gebruiken

Promoted Pins zijn er in diverse varianten. Op de eerste plaats zijn er de statische Promoted Pins, ofwel de standaard pins, in png of jpeg met een maximale grootte van 32MB. Zie een voorbeeld aan de rechterkant. Daarnaast zijn er de Promoted Carroussel Pins. Hierbij gaat het eveneens om png of jpeg afbeeldingen met een maximale grootte van 32MB, maar zoals de naam doet vermoeden kun je meerdere afbeeldingen selecteren. Deze pins bevatten minimaal 2 en maximaal 5 afbeeldingen. Van de Promoted Carroussel Pin zie je een voorbeeld hier onder.

Onlangs werd in Nederland de Story Pin (de verhaalpin) gelanceerd. De verhaalpin is ideaal voor de reisbranche. Je kunt letterlijk en figuurlijk een verhaal vertellen door verschillende pagina’s te maken. In de verhaalpin kun je maximaal 10 pagina’s kwijt maar de hoogste conversie wordt behaald met 5 pagina’s.De inhoud kan zowel uit afbeeldingen als video’s bestaan. De Story Pin leent zich ook perfect om stap voor stap uit te legen hoe je een heerlijk gerecht maakt of een Ikea bed in elkaar zet. De verhaalpin is nog niet voor ieder zakelijk Pinterest account beschikbaar.

Drie soorten campagnes met Promoted Pins

Een Pinterest campagne met gepromote pins is niet standaard. Je kunt er meerdere richtingen mee op. Ook dit is een belangrijk voordeel van deze pins: de Promoted Pins zijn voor meerdere doeleinden in te zetten. We kunnen de campagnes met deze pins onderverdelen in 3 groepen:

De bewustmakingscampagnes

Deze advertentiecampagnes zijn vooral bedoeld om een merk, product of dienst onder de aandacht te brengen en meer naamsbekendheid op te bouwen.

De verkeerscampagnes

Deze advertentiecampagnes richten zich op het verkrijgen van meer verkeer naar je website of webshop.

De conversiecampagnes

Deze advertentiecampagnes worden specifiek ingezet om de conversie te verhogen.

Je kunt ook gebruik maken van Promoted Video Pins

In augustus 2016 werden ook de Promoted Video Pins voor het eerst uitgerold en ook deze kun je goed inzetten voor je bedrijf.  Zeker voor het vergroten van je naamsbekendheid of merkbekendheid. De Promoted Video Pins zijn voorzien van een omslagafbeelding. Als de videopin in de smartfeed van Pinterest bij de pinner volledig zichtbaar is wordt deze automatisch afgespeeld. Doordat een Promoted Video Pin bijna niet te onderscheiden is van een gewone videopin is het een ideale vorm van Pinterest advertising om je merk, product of dienst onder de aandacht te brengen.

Er zijn drie formaten van Promoted Video Pins:

De standaardbreedte is net zo breed als een normale pin met een aspect ratio van 2:3. Een standaard Promoted Video Pin kun je het best inzetten voor:

  • merkherkenning of vergroten van je merkbekendheid (CPM)
  • meer verkeer naar je website of webshop (CPC)
  • meer conversie (CPA)
formaten promoted videopins standaard en maximale breedte

Deze worden over de volledige breedte op smartphone (IOS en Android) getoond. Op desktop en tablet schalen ze terug naar de normale afmeting van een videopin. De aspect ratio is 1:1 of 16:9. Een Promoted Video Pin die in de volledige breedte in de smartfeed van Pinterest wordt getoond kun je het beste inzetten voor:

  • merkherkenning of het vergroten van je naamsbekendheid, product of dienst (CPM)
  • videoweergaven (CPV)

Deze videopins hebben dezelfde afmetingen als een standaard Promoted Pin, dus 1000*1500. Deze worden bijna altijd links in de smartfeed getoond. Veel Nederlandse bedrijven zoals Bloomon, Celavita maar ook minder grote bedrijven zoals De Jouwe en Floer zetten verticale Promoted Video Pins in. 

Dat doen zij voor:

  • verhogen bezoekers naar website en webshop, dus meer kliks (CPC)
  • vergroten van naamsbekendheid product of dienst (CPM)

De videoadvertenties kunnen eenvoudig worden aangemaakt in de Pinterest Ads Manager. Het is mogelijk om tot maximaal 2GB  te uploaden. De Promoted Video Pins worden eerst beoordeeld door Pinterest. Er wordt dan gecontroleerd of de video voldoet aan de richtlijnen. De beoordeling vindt plaats binnen 24 uur na uploaden, waarna de videopin geactiveerd wordt.

Aandachtspunt: Promoted Pins vragen tijd!

In de wereld van Pinterest marketing horen we vaker dat Promoted Pins niet werken. Ze leveren niets op. Wanneer er dan even door wordt gevraagd, dan blijkt dat de ondernemer een week gebruik heeft gemaakt van de Promoted Pins. Vervolgens bleek er weinig resultaat te zijn en werden de gepromote pins weer verwijderd uit de Pinterest marketing strategie. Zo komen we bij een heel belangrijk aandachtspunt: Promoted Pins vragen tijd!

Het is belangrijk om te weten dat Pinterest gebruik maakt van een specifiek algoritme. Dit algoritme heeft tijd nodig om zichzelf uit te werken. In de eerste week kun je dus (zwaar) teleurgesteld worden door de resultaten van je Promoted Pins. Het is daarom zelfs af te raden om de resultaten te bekijken in de eerste week. Geef het algoritme de tijd en je zal zien dat Promoted Pins werken, ook voor jou!

De vormgeving van je gepromote pin

Het is goed om veel aandacht te besteden aan de vormgeving van een Promoted Pin. Hierbij let je ook op de specificaties die in de praktijk het meest succesvol blijken. Wij benoemen er een aantal:

  • Beschrijving: maximaal 500 tekens inclusief spaties
  • Bestandsgrootte: maximaal 10 MB
  • Ideale beeldverhouding: 2:3
  • Bestandstype: .JPEG of .PNG

Daarnaast is het ook goed om rekening te houden met de diverse targeting opties die Pinterest biedt. Deze opties zijn onder te verdelen in drie categorieën:

1. Demografisch

Hierbij wordt vaak gedacht aan locatie en taal, maar er zijn meer zaken die hieronder vallen. Zo vallen geslacht en device ook onder deze categorie.

2. Retargeting

Hieronder vallen bijvoorbeeld websitebezoekers, engagement en lijsten. Bij lijsten kun je denken aan het uploaden van jouw klantenkring.

3. Gedrag

De laatste categorie is gedrag en hieronder vinden we onder meer zoekwoorden en interesses.

Kies de juiste zoekwoorden voor je Promoted Pins
De zoekwoorden die jij kiest sturen je gepromote pin aan. Het is dus heel belangrijk om de juiste zoekwoorden voor je Promoted Pin te kiezen. Er zijn drie soorten zoekwoorden die je kunt opnemen in je Pinterest campagne:

  1. Exacte overeenkomst (zoekopdracht en zoekwoord komen 100% overeen)
  2. Zoeken op woordgroep (de pin wordt weergegeven in de niche van het zoekwoord)
  3. Breed zoeken (de pin wordt op basis van het zoekwoord in brede zin getoond)

Voor de meeste ondernemers blijkt optie 2, dus het zoeken op woordengroep, in de praktijk het meest succesvol.

Neem Promoted Pins op in je Pinterest marketing strategie

Het is zeker aan te raden om de Promoted Pins veel aandacht te geven vanuit je Pinterest marketing strategie. Wil je hier meer over leren volg dan een Pinterest Training.

Kees Lamper