Internationale webshop starten? 7 praktische tips!

Kees Lamper

internationale webshop starten

Een internationale webshop starten is voor ondernemers met een succesvolle Nederlandse webwinkel een logische stap. Je wilt altijd blijven groeien als ondernemer. Online ondernemers kunnen het houden bij Nederlandse webwinkels en groeien door meer webwinkels te starten, maar steeds vaker kiezen succesvolle webwinkeleigenaren ervoor om de internationale route te bewandelen.

Een internationale webshop starten is niet eenvoudig

Het opzetten van een Nederlandse webwinkel is al niet erg gemakkelijk als je het groots aan wilt pakken. Je kunt je voorstellen dat een internationale webshop starten nog een stapje lastiger is. Er komt meer bij kijken dan bij het starten van een Nederlandse webwinkel. Hieronder vind je 7 slimme tips om een internationale webshop te starten op de juiste manier, waarbij je rekening houdt met de belangrijkste zaken.

De Nederlandse content aanpassen

Veel ondernemers die een internationale webshop starten hebben al een Nederlandse webwinkel als ‘voorbeeld’. De content van deze webwinkel wordt gebruikt voor de internationale webshop. Dit is natuurlijk prima, maar het is wel belangrijk om de content eerst aan te passen op je nieuwe doelgroep in het buitenland. Veel Nederlandse webwinkels tonen een informele sfeer. De bezoekers worden op spontane en losse wijze aangesproken. In ons land is dit heel gewoon, zeker wanneer de doelgroep een jonger publiek betreft.

Dit is niet in alle landen gewenst. In veel landen wordt informeel taalgebruik in webshops niet gewaardeerd. Voordat je de content laat vertalen is het dus aan te raden om de content aan te passen naar je nieuwe doelgroep in het buitenland. Zorg ervoor dat de content past binnen het in dat land geldende idee van een professionele webwinkel.

Kies je vertaalbureau bewust

Het is aan te raden om de vertaalservice heel bewust te kiezen. Je moet niet alleen aan nu denken. De toekomst is ook belangrijk. Wellicht wil je nu alleen een internationale webshop starten in Duitsland of in Engeland.

Wat als je daar ook zo succesvol wordt? Dan wil je misschien ook wel een internationale webshop starten in Frankrijk, Spanje of Turkije. Het is fijn om altijd zaken te kunnen blijven doen met hetzelfde vertaalbureau. Kies dus liever voor een vertaalbureau met beëdigde vertalers die vertalingen naar verschillende talen kunnen bieden dan voor een bureau dat slechts naar één of twee talen vertaalt.

Vergeet de algemene voorwaarden niet

Nederlandse webwinkels hanteren vaak standaard algemene voorwaarden die zijn opgesteld naar de regelgeving in ons land. Ga je een internationale webshop starten? Dan kun je in de meeste gevallen niet zomaar de algemene voorwaarden van je Nederlandse shop laten vertalen. In de meeste gevallen moeten minimaal te betaalopties en de leveringsvoorwaarden worden aangepast.

Daarnaast is het zo dat de algemene voorwaarden vaak op meerdere punten moeten worden aangepast naar de specifieke landsvoorschriften. Bekijk eens wat webwinkels die in het betreffende land zijn gevestigd om te ontdekken welke algemene voorwaarden daar worden gehanteerd.

Het is niet de bedoeling dat je algemene voorwaarden van een ander kopieert, maar je krijgt wel een idee van de belangrijkste verschillen met de gangbare Nederlandse algemene voorwaarden van webwinkels.

Voer een nieuw zoekwoorden onderzoek uit

Waarschijnlijk heb je veel aandacht aan SEO besteed in de content van je Nederlandse webwinkel. Anders was deze niet zo succesvol geworden natuurlijk. Het lijkt dan ook heel logisch om de succesvolle keywords gewoon te vertalen en deze ook te gebruiken voor je webwinkel in een andere taal. Dit is heel makkelijk, maar niet aan te raden. Het is namelijk lang niet altijd zo dat de keywords die in Nederland succesvol zijn ook goed zijn in een andere taal. Dit geldt zeker voor long tail keywords.

Het is het verstandigst om gewoon een compleet nieuw zoekwoorden onderzoek uit te (laten) voeren als je een internationale webshop gaat starten. Het onderzoek kan dan goed worden gericht op de betreffende markt en de taal die gebruikt gaat worden.

Internationaal handelen en belastingen

Iedereen moet belasting betalen, helaas. Misschien doe je je belastingaangiften wel zelf voor je Nederlandse webwinkel. Als je eenmaal weet hoe het werkt is dit niet zo heel lastig (zeggen ze). Ga je een internationale webshop starten? Dan is het heel belangrijk om er rekening mee te houden dat er ook andere regels voor je aangiften worden gehanteerd door de Belastingdienst.

Als je zelf niet goed weet hoe je de belastingaangiften moet doen als je internationaal handelt is het aan te raden om een goede boekhouder in te schakelen. Je raakt al snel in de problemen als je belastingaangiften niet goed verlopen.

De geldende wet- en regelgeving

Duitse webwinkels krijgen direct een fikse boete op de deurmat wanneer producten niet binnen de gestelde termijn bij de koper worden bezorgd. De wet- en regelgeving is erg strikt bij onze ‘buren’. Zorg ervoor dat je goed bekend bent met de lokale regels en wetten voor webshops voordat je een internationale webwinkel gaat starten.

Van begin af aan moet je je aan deze regels en wetten houden, dus je moet er vooraf goed van op de hoogte zijn. Het is niet zo dat je in elk land direct met hoge boetes te maken krijgt als je eens de mist in gaat, maar voor je het weet heb je een slechte naam op social media. Dit kun je niet gebruiken. Verzamel alle informatie over de geldende wet- en regelgeving en zorg dat je je hier goed aan houdt.

Check de gangbare garanties

In Nederland hebben we te maken met een officiële bedenktijd van 14 dagen. Webwinkels mogen deze tijd wel op eigen initiatief verlengen. Verkorten is niet toegestaan. De garantie dat men het geld terug krijgt als het product niet goed is komt in Nederland ook veel voor.

Garanties zijn niet in elk land hetzelfde. Er zijn landen die standaard een bedenktijd van 30 dagen aanhouden, bijvoorbeeld. Het is dan voor jou niet toegestaan om de Nederlandse termijn van 14 dagen aan te houden. Check de gangbare garanties en pas de garanties van je internationale webshop hierop aan.

Neem je tijd!

Een laatste tip voor iedereen die een internationale webshop wil starten: neem je tijd! Natuurlijk wil je zo snel mogelijk je Nederlandse succes uitbreiden naar internationaal succes, maar haastige spoed.. Het blijft een lastige klus om een buitenlandse webwinkel op te zetten, zeker omdat je met veel lokale wetten en regels te maken hebt.

Het kan verstandig zijn om eens contact op te nemen met een webwinkeleigenaar uit het betreffende land waarin jij wilt gaan handelen. Deze kan je vaak nog veel waardevolle informatie bieden over het starten van een webwinkel in het land. Het is niet makkelijk. Succes bereik je zelden met de sneltrein. Met deze tips wordt het wél een stukje makkelijker om een internationale webshop te starten. Succes!

Kees Lamper
Laatste berichten van Kees Lamper (alles zien)