De hellingproef uitvoeren, zo doe je dat!

Kees Lamper

Hellingproef 1
hellingproef uitvoeren in 3 stappen

De hellingproef, een bijzondere verrichting die voor veel mensen best wel lastig is. Als je bezig bent met je rijlessen heb je er misschien wel eens van gehoord. Wij gaan jou in dit artikel uitleggen wat de hellingproef is en hoe je hem moet uitvoeren.

De hellingproef

Om te beginnen, wat is de hellingproef nou eigenlijk? De hellingproef is een bijzondere verrichting waarbij je op een helling de auto vanuit stilstand in beweging moet krijgen. De hellingproef komt vaker voor dan dat je denkt, niet alle wegen lopen helemaal recht. Sta je dus op een weg die iets naar boven loopt dan heb je dus al te maken met de hellingproef. Hoe steiler de helling is des te moeilijker de hellingproef.

Hoe voer je de hellingproef uit?

  • Stap 1: Houdt de voet op de voetrem of zet de auto op de handrem. Zet vervolgens de auto in zijn eerste versnelling.
  • Stap 2: Als je er klaar voor bent kun je beginnen met de hellingproef. Zorg ervoor dat je goed in je spiegels kijkt voordat je wegrijdt! Laat de koppeling rustig opkomen terwijl je de rem ingedrukt houdt. Als je de koppeling op laat komen voel je ongeveer halverwege dat de auto wilt bewegen, dit is het aangrijpingspunt. Op het aangrijpingspunt komen de koppeling en motor met elkaar in contact. Zodra je voelt dat je bij het aangrijpingspunt zit laat dan de rem los en geef gas bij. Als het goed is zak je nu niet achterruit en kun je vooruit, laat de koppeling rustig verder opkomen.

Hellingproef met handrem

Je kunt de hellingproef ook met de handrem uitvoeren. Het proces is vrijwel hetzelfde, je hoeft nu alleen je voet niet op de rem te houden. Zet de auto op de handrem, laat de koppeling weer opkomen tot het aangrijpingspunt en geef alvast wat gas bij. Je kunt nu de handrem loskoppelen.

De hellingproef achteruit

Het kan in de praktijk voorkomen dat je hellingproef achteruit moet doen, dit wordt niet op je praktijkexamen gevraagd. De hellingproef achteruit is vrijwel hetzelfde als vooruit, het enige verschil is de versnelling. Je voert exact dezelfde stappen uit als de normale hellingproef alleen zet je de auto in zijn achteruit in plaats van de eerste versnelling. De hellingproef achteruit kun je met zowel de voetrem als met de handrem uitvoeren.

Wat te doen als de hellingproef niet lukt?

Het kan zijn dat de hellingproef niet lukt, de auto slaat dan af of je rolt achteruit. Als de auto afslaat bij de hellingproef dan laat je de koppeling te snel opkomen of geef je te weinig gas. Het is belangrijk dat je de koppeling heel rustig laat opkomen terwijl je wat gas bij geeft, je mag zeker aan de 2500 toeren zitten.

Als je achteruit rolt dan laat je de koppeling juist te langzaam opkomen. Het is de bedoeling dat de koppeling al op het aangrijpingspunt zit als je de rem of de handrem los laat. Als je koppeling pas laat opkomen als je de rem loslaat dan rolt de auto achterruit. Het is dan ook erg lastig om de auto nog omhoog te krijgen.

Veelgestelde vragen over de hellingproef

Wat is de hellingproef?

De hellingproef is een bijzondere verrichting waarbij je op een helling de auto vanuit stilstand in beweging moet krijgen. De hellingproef komt vaker voor dan dat je denkt, niet alle wegen lopen helemaal recht. Je zult daarom vaak zien dat je op een kleine helling staat, je zult hier dan de hellingproef moeten uitvoeren

Hoe voer je de hellingproef uit?

Stap 1: Houdt de voet op de voetrem of zet de auto op de handrem. Zet vervolgens de auto in zijn eerste versnelling. Stap 2: Als je er klaar voor bent kun je beginnen met de hellingproef. Zorg ervoor dat je goed in je spiegels kijkt voordat je wegrijdt! Laat de koppeling rustig opkomen terwijl je de rem ingedrukt houdt. Als je de koppeling op laat komen voel je ongeveer halverwege dat de auto wilt bewegen, dit is het aangrijpingspunt. Op het aangrijpingspunt komen de koppeling en motor met elkaar in contact. Zodra je voelt dat je bij het aangrijpingspunt zit laat dan de rem los en geef gas bij. Als het goed is zak je nu niet achterruit en kun je vooruit, laat de koppeling rustig verder opkomen.

Wat te doen als de hellingproef niet lukt?

Het kan zijn dat de hellingproef niet lukt, de auto slaat dan af of je rolt achteruit. Als de auto afslaat bij de hellingproef dan laat je de koppeling te snel opkomen of geef je te weinig gas. Als je achteruit rolt dan laat je de koppeling juist te langzaam opkomen. Het is de bedoeling dat de koppeling al op het aangrijpingspunt zit als je de rem of de handrem los laat.

Kees Lamper