7 Tips voor goede content

Kees Lamper

Goede content

Goede content is key. Goede content is king.. Leuk allemaal, maar je moet het nog wel even doen! Het schrijven van content hoeft niet al te lastig te zijn. Er zijn erbij die content gewoon van de concurrent overnemen. Eitje! Natuurlijk wil je als ondernemer doeltreffende content op de zakelijke site. Kopieerwerk is dan niet aan te raden en simpele content is vaak ook niet de beste keuze. Je hebt content nodig die op de eerste plaats de juiste doelgroep aan weet te spreken en op de tweede plaats ook zo vormgegeven is dat zoekmachines er blij van worden.

Goede content op je zakelijke website

Goede content is echt onmisbaar als je voordeel wilt halen uit je zakelijke WordPress website. Natuurlijk schud je goede content niet zomaar uit je mouw. Het verzamelen van informatie, het schrijven van de content en het publiceren op het juiste moment vereist de nodige aandacht en kost tijd. Wij geven je graag wat tips voor het creëren van doeltreffende content.

Goede content voedt en informeert

Zorg ervoor dat je content altijd een hoge waarde heeft als het gaat om het bieden van informatie. Richt je niet teveel op promotie, want dat kan men overal vinden. Goede content is content die écht iets te bieden heeft. Denk bijvoorbeeld aan checklists, tips, adviezen en probleemoplossingen. Informatie bieden waar de lezer echt iets aan heeft. Daar gaat het om!

Publiceer regelmatig goede content

Het is verstandig om met regelmaat goede blogs te plaatsen. Verreweg de meeste ondernemers doen dit op dit moment via een blog. Dat is fantastisch, want steeds verse goede content op je website zorgt ervoor dat je meer opvalt bij de zoekmachines. Daarnaast zal je zien dat je op den duur vaste lezers krijgt en dit brengt voordelen met zich mee.

Echt goede content wordt namelijk makkelijk gedeeld door lezers. Bepaal voor jezelf vaste dagen waarop je wilt publiceren en probeer je hier zoveel mogelijk aan te houden. Zelf proberen wij bijvoorbeeld wekelijks minimaal op maandag, woensdag en vrijdag iets te publiceren om ons blog lekker actief te houden.

Blijf dichtbij jezelf

Wanneer je content schrijft, doe je dit dan wel echt vanuit je eigen gedachten? Veel content creators zoeken informatie op internet, kopiëren deze informatie en herschrijven het alinea voor alinea. Zolang je de tekst heel anders vormgeeft dan het origineel en niets één op één kopieert is dat ook geen probleem. Wat wel een probleem is, is dat je al snel mee gaat in de gedachten van de schrijver van jouw bronstuk.

Wanneer je dit vaker doet, dan ga je ook steeds in andere stijlen te schrijven en dit is niet aan te raden. Schrijf altijd vanuit je eigen gedachten, ook wanneer je een tekst herschrijft, zodat je jouw lezer steeds op hetzelfde niveau aanspreekt. Je hebt een eigen stijl nodig en deze kun je het makkelijkst aanhouden wanneer deze voor 100% uit jezelf komt. Lees alle informatie eerst, neem het in je op, leg het weg en begin dan met schrijven.

Jouw gedachten moeten worden uitgedragen naar de lezer en de lezer weet niet wat deze aan jou heeft als je steeds anders te werk gaat.

Goede content heeft sterke keywords

Dat we er goed aan doen om keywords te gebruiken in content is geen nieuws. Wel is de vorm van de keywords veranderd. Er komen natuurlijk steeds meer websites bij en hierdoor is het steeds lastiger geworden om met een single keyword nog iets te bereiken. Kies liever voor zoektermen dan voor zoekwoorden.

Maak daarnaast gebruik van ondersteunende keywords, van synoniemen en wisselingen tussen enkelvoud en meervoud wanneer dit mogelijk is. Overdrijf het ook niet met de keywords. Je aandacht moet op de eerste plaats naar de lezer gaan, dus naar het creëren van goede content voor deze lezer.

Op de tweede plaats gaat je aandacht pas uit naar de keywords. Schrijf je content dus niet om keywords heen, maar schrijf je content en houd de focus keywords in je achterhoofd.

Blijf altijd creatief

Sommigen ondernemers vinden het moeilijk om creatief en vernieuwend te zijn als het gaat om content. Zeker wanneer je vrij veel blogartikelen publiceert wordt het lastiger om toch uniek te blijven. Kijk goed om je heen. Overal om je heen zijn namelijk verhalen te zien en te horen. Deze verhalen bevatten inspiratie.

Houd altijd je ogen en oren open en ervaar wat er om je heen gebeurt. Zelfs in de supermarkt kun je de beste ideeën ontwikkelen. Noteer ieder idee en je hebt eigenlijk altijd voldoende inspiratie om creatief en opvallend te kunnen blijven met je content.

Zorg voor makkelijk delen via social media

Social media speelt een bijna belachelijk grote rol in ons leven tegenwoordig, zowel zakelijk als privé. De sociale netwerken zijn ook dé plek om goede content onder de aandacht te brengen. Zorg ervoor dat je op de eerste plaats jouw specifieke doelgroep weet te bereiken met je content en maak deze content zo interessant dat je doelgroep het ook graag deelt.

Het is aan te raden om ervoor te zorgen dat men de goede content makkelijk kan delen. Dit doe je door bijvoorbeeld buttons te plaatsen, zoals je bij ons ook ziet aan de linkerzijde. Hoe makkelijker delen is, hoe sneller de lezer dit ook zal doen.

Publiceer op het juiste moment

Komt er een groot evenement aan waar je een blogartikel over wilt schrijven en publiceren op je website? Doe dit dan niet pas twee dagen van tevoren. Zoekmachines, zoals Google en Bing, willen goede content best voor jou in de zoekresultaten opnemen, maar zij kunnen dit niet in zo’n korte tijd. Het is niet altijd makkelijk om je te houden aan praktische publicatiedata voor dit soort content.

Daarom is het handig om een content agenda bij te houden. Noteer vooraf in elk geval alvast de belangrijke evenementen waar je iets mee wilt doen en schrijf deze content al ruim van tevoren. Mocht je dan op het ideale moment geen tijd hebben om goede content te schrijven, dan is dit niet erg. Het staat al klaar. Je hoeft het alleen nog maar te publiceren.

Goede content is voor nu en voor later

Het creëren van goede content is vaak tijdrovend, maar het is absoluut de moeite waard. Je ziet misschien niet direct het effect ervan, maar op de lange termijn ga je er zeker je voordeel mee doen. Kun je zelf echt de tijd niet vinden om steeds goede content te publiceren of zit het schrijven jou gewoon niet zo in de vingers? Dan kun je het natuurlijk ook uitbesteden.

Kees Lamper
Laatste berichten van Kees Lamper (alles zien)