7 tips bij het starten van een webshop

Kees Lamper

7 tips starten webshop

Waar begin je als je wilt starten met een webshop? Wat heb je allemaal nodig als startende webshop eigenaar, wat zijn de do’s en dont’s waar je op let? In dit artikel zetten we zeven eenvoudige tips op een rijtje waarmee jij direct succesvol aan de slag kunt.

1. Bepaal je doelgroep

Begin met het bepalen van je doelgroep en het product dat je wilt verkopen in je webshop. Het is belangrijk om te weten wie je potentiële klanten zijn en wat hun behoeften en interesses zijn, zodat je een webshop kunt opzetten die aansluit bij hun wensen.

Niemand heeft behoefte aan een shop waar misschien wel bezoekers komen maar waar nooit iets verkocht wordt. Investeer daarom voordat je start met praktische zaken eerst tijd in het bepalen van de doelgroep van jouw webshop. En doe onderzoek, is er een markt voor jouw producten? Een niche is goed op zich, maar bekijk wel hoe groot je afzetgebied is voor de komende jaren. Kijk verder dan de korte termijn maar bekijk je doelgroep over een aantal jaren.

2. Kies een platform

Kies een geschikt platform voor je webshop. Als je online gaat zoeken vind je enorm veel verschillende opties die kant en klaar beschikbaar zijn. Denk hierbij aan Shopify, WooCommerce webshop en Magento, de meest bekende webshop platformen.

Kies een platform dat gebruiksvriendelijk is, een goede integratie biedt met andere tools en een goede ondersteuning heeft. Mocht je daarnaast al kennis bezitten of collega’s kennen vraag om ervaringen en neem deze mee in je besluit.

3. Regel domeinnaam en hosting

Registreer een domeinnaam en kies een hostingprovider. Je domeinnaam is het webadres van je webshop, dus zorg ervoor dat het gemakkelijk te onthouden en professioneel is. Kies ook een betrouwbare hostingprovider die je webshop op het internet kan plaatsen en die goede uptime en snelheid biedt.

Uiteraard is het van belang dat je kijkt naar de investeringen die je bij de start van een webshop gaat doen maar laat de hosting niet het sluitstuk van je begroting zijn. Investeer in kwalitatieve hosting met een goede uptime garantie en goede support. Laat je goed voorlichten mocht je hier echt geen kaas van gegeten hebben.

4. Businessplan maken

Maak een businessplan. Een businessplan helpt je om te bepalen hoe je webshop eruit zal zien, wat je doelen zijn en hoe je ze zult bereiken. Het kan ook helpen om financiering te verkrijgen als dat nodig is. Nu zul je voor een gemiddelde webshop niet direct een financiering nodig hebben maar zonder businessplan ga je deze sowieso niet krijgen waarschijnlijk.

Daarnaast is het ook voor jezelf een stok achter de deur: je hebt je eigen doelen beschreven en kunt hierop terugvallen als het nodig is.

5. Marketingplan opstellen

Stel een marketingplan op. Als je webshop online staat zal deze niet vanzelf bekend worden, dus je zult actief moeten werken aan het opbouwen van bekendheid en vindbaarheid. Maak een plan voor hoe je je webshop wilt promoten, bijvoorbeeld via sociale media, e-mailmarketing of advertenties op Google.

Denk ook na bij het ontwikkelen van de website hoe je de marketing optimaal kunt verwerken in je webshop. Heb je bijvoorbeeld nagedacht over SEO teksten op de categorie pagina’s? En waar plaats je de veelgestelde vragen die er zijn over jouw soort producten? Doe onderzoek en neem de tijd voordat je daadwerkelijk begint met het ontwikkelen van je webshop.

6. Productfoto’s en productbeschrijvingen

Mensen kopen online voornamelijk op basis van wat ze zien, dus het is belangrijk om goede productfoto’s te hebben die de kwaliteit van je producten tonen. Als je producten verkoopt die per item verschillend zijn bijvoorbeeld zorg dan voor voldoende foto’s van rondom. Niet alleen de voorkant maar alle kanten die van belang zijn.

Zorg ook voor duidelijke en complete productbeschrijvingen, zodat klanten precies weten wat ze kopen. Maak deze kort en krachtig, waar mogelijk voorzien van krachtige bulletpoints om jouw bezoekers te overtuigen.

7. Social media inzetten

Sociale media zijn een geweldige manier om in contact te blijven met je klanten en om nieuwe klanten te werven. Maak gebruik van verschillende sociale media-kanalen om te communiceren met je doelgroep en om je webshop te promoveren.

Bij de start van je webshop is het in ieder geval aan te raden om op alle kanalen een account aan te maken, meer om te voorkomen dat je collega’s deze zullen claimen op jouw naam. Je hoeft deze niet direct allemaal actief in te zetten uiteraard, denk hier ook goed over na.

Ben je al begonnen met het opschrijven van al je plannen? Wij hopen dat je iets aan de bovenstaande tips hebt en dat het je helpt om een betere ondernemer met een webshop te worden. Te vaak zien we ondernemers zonder een plan die na korte tijd moeten stoppen met hun webshop om uiteenlopende redenen. Gemiste kans, een goede voorbereiding had dit mogelijk kunnen voorkomen.

Kees Lamper