5 vragen die de meeste bedrijven niet willen beantwoorden

Kees Lamper

bedrijven

Eigenlijk zou de titel moeten zijn: ‘5 vragen die de meeste bedrijven niet willen beantwoorden, terwijl ze dit wel zouden moeten doen’. Veel ondernemingen doen puur geheimzinnig over bepaalde zaken. Hier zit vaak een goede reden achter, maar de reden om juist open te zijn weegt veel zwaarder. Helaas wordt deze vergeten. Dit kost bedrijven jaarlijks heel wat klanten.

Welke vragen worden niet beantwoord?

Bedrijven krijgen veel vragen om de oren geslingerd, zeker wanneer zij weinig goede informatie op de website hebben staan. Dit hangt ook een beetje samen. Bedrijven die niet te veel prijs willen geven hebben over het algemeen een tekort aan informatie op de website.

Hier kan men immers antwoorden uithalen. Wij hebben eens uitgezocht welke vragen bedrijven vaak niet willen beantwoorden. Daarbij geven we je uiteraard uitleg over waarom ze dit eigenlijk juist wél zouden moeten doen.

1. Hoe werkt het nu precies?

De werking van een nieuw product, de inhoud van een bepaalde training en de manier waarop bepaalde resultaten worden bereikt.. Wanneer er wordt gevraagd hoe het nu allemaal precies in elkaar steekt, dan wordt er vaak gezegd dat de geheimen niet kunnen worden prijsgegeven. De reden is wel dat de ondernemer bang is dat iemand anders er met het idee vandoor gaat, waardoor alle klanten naar die ander rennen.

Het is logisch dat je niet alle ‘geheimen’ van je succesproduct of –dienst weg wilt geven. Een dergelijke vraag afdoen met dit antwoord kost je wel meer dan je denkt. Op de ander komt dit namelijk over alsof je zelf eigenlijk niet precies weet wat je aan het doen bent. Dat is een goede reden om naar een concurrent te stappen die het wel uit wil leggen.

2. Wat is het verschil met de concurrent?

 ‘Wij spreken niet over de concurrent’ is vaak het antwoord wanneer er wordt gevraagd wat nu de verschillen met de concurrent zijn. Dit zorgt ervoor dat er al snel gedacht wordt dat de concurrent gewoonweg beter is. Bedrijven die dit antwoord geven zijn bang dat de verschillen met de concurrent ervoor zullen zorgen dat er daadwerkelijk voor de concurrent gekozen wordt.

Als je op zoek bent naar een nieuwe boekhouder kun je zoeken naar een boekhouder in Utrecht, boekhouder in Nijmegen of boekhouder in Delft. Dit is natuurlijk helemaal afhankelijk van jouw locatie. En deze boekhouders / accountants zijn ook in principe geen concurrenten van elkaar.

Wanneer deze angst bestaat, dan vertelt dit je eigenlijk dat jij je als bedrijf niet genoeg inzet om onderscheidend te zijn. Het is aan jou om je producten beter te prijzen, de kwaliteit te optimaliseren of bijvoorbeeld de service te verbeteren. Als jij jouw bedrijf neerzet als onderscheidend, en daarmee als de betere optie, dan kun je deze vraag gewoon beantwoorden.

3. Wat kost dat nu eigenlijk?

Het klinkt gek, maar er zijn heel wat bedrijven die de tarieven niet weer willen geven voordat er daadwerkelijk een opdracht wordt geplaatst of een bestelling wordt gedaan. We zijn gewend om een prijsindicatie te krijgen middels een offerte. Toch zijn er nog heel wat bedrijven die prijzen alleen mededelen wanneer de klant al (bijna) binnen is.

Er wordt eerst het gevoel gegeven dat de klant geen weg terug meer heeft en dan pas worden de tarieven uit de bureaula getrokken. Waarom? Omdat men bang is dat klanten elders veel goedkoper klaar kunnen zijn en dus overstappen naar een ander. Wanneer jij je tarieven goed kunt onderbouwen is er niets aan de hand. Het niet bespreken van de prijzen zorgt ervoor dat mensen liever ergens anders heen gaan, waar zij wel een uitgewerkte offerte kunnen krijgen.

4. Wat zijn de nadelen?

Zelfs de beste producten en diensten hebben nadelen. Aan ieder voordeel zit een nadeel, en andersom. Wanneer er gevraagd wordt naar de nadelen, dan wordt er al snel gezegd dat die er niet zijn of dat er niet gesproken kan worden over eventuele nadelen. Deze antwoorden worden gegeven omdat bedrijven bang zijn dat de nadelen ervoor zorgen dat mensen het product of de dienst niet afnemen. In werkelijkheid kom je juist veel betrouwbaarder over wanneer je wel de moed hebt om ook de nadelen op tafel te leggen. Mensen zullen eerder kiezen voor een bedrijf dat eerlijk en transparant is dan voor een bedrijf dat de schone schijn ophoudt.

5. Kunt u daar iets meer over vertellen?

Dit maakten wij laatst zelf nog mee, in de privésfeer, dus we hebben hier een mooi voorbeeld van. Wij hebben een heel oud, zwak en blind konijn zitten. In totaal hebben wij drie konijnen. De andere twee zitten samen. Helaas zijn de zusjes van het oude konijn onlangs allebei overleden. Konijnen hebben gezelschap nodig.

Helaas vallen de andere twee konijnen het oude en blinde konijn aan en zij kan zich vanzelfsprekend niet voorbereiden op – of beschermen tegen – een aanval. De drie dames samen zetten is dus geen optie. Wij zijn lid van een groep op Facebook die wordt geleid door een konijnentrainster. Wij besloten haar de vraag te stellen of het verstandig is, gezien de leeftijd en gezondheid van het konijn, om deze nog te koppelen aan een nieuw konijn. Een simpel ja of nee zou voldoende zijn, nietwaar? Wij kregen het volgende antwoord: ‘die informatie kunnen wij niet zomaar weggeven. Als u uw gegevens even doorgeeft, dan kunnen wij een factuur van € 25,- sturen voor een telefonisch consult. Uw vraag zal dan uitgebreid worden beantwoord’.

Serieus?

Uiteraard hebben wij vriendelijk bedankt voor het aanbod en de pagina vervolgens direct verlaten. Je kunt mensen niet zomaar laten betalen voor ieder stukje informatie waar zij naar vragen. Toch gebeurt dit wel vaak. Men is bang dat de informatie voor verkeerde doeleinden zal worden gebruikt of zal worden doorgespeeld naar de concurrentie. Helaas kom je eerder over als een geldwolf als je geld vraagt voor het verstrekken van wat informatie. Dit komt je betrouwbaarheid niet ten goede.

Kees Lamper